peer en nel naar china.reismee.nl

Beiijng, smeltkroes van modern en weleer

Hoezo efficient, eerst vleigen we naar Parijs, stappen over en weer terug over Flevoland, de Wadden zo Denemarken, Rusland.Goed zicht en zo zien we lange tijd Siberie onder ons voor trekken. Eindeloze leegte, helemaal duidelijk als in het donker her en der een of enkele lichten opdoemen. Net boven Omsk, Novobriski en Ulan Batar zowat hetzelfde als 2 jaar geleden met de trein. Puike verzorging door Air France.

Omstreeks 06:00u, bij jullie net bedtijd, 6 uur verschil, zijn we op zoek naar de metroen meteen druk, druk, nee knetterdruk. Met koffer en grote rugzakde meute in, durdouwen en snel een hengsel vast. Kijkend over al die zwartekoppies, nog fris,gaan werken. Wij moe maar onze vakantie is al begonnen. Jade hostel is prima, relaxt met mooie 'huiskamer'. Gaan meteen de hutongs in, een doolhof vansmalle ommuurde steegjes met erachter dehuisjes. Het dagelijks levenmet de chinese cultuur van allee tijden.Verscholen tussen de grote brede wegen en moderne hoge gebouwen. Op straat het kaartspel, afgeladen fietsen, de was doen, winkeltjes'van Sinkel'. En altijd vriendelijk maar ook aankijken en verholen wijzen. Als men je aanspreekt in het engels en zeggen kenne NL met Amsterdam, geheid willen ze je mee lullen naar een atelier of theehuis. Helaas is het dan moeilijk onderscheid te maken tussen degene die wel willen praten en hun engels willen leren. Tegen etenstijd, voor ons dan want hier eten ze de hele dag door gezien de vele stalletjes, restaurantjes. Stikt van de chinezen maar nergens de chinees, geen bami en zeker geen babi pangang. Nou dan maar iets van de kaart, gelukkig engels ondertiteld. Maar wel met stokjes, wat een geknoei, een stukje sla kun je er wel aansteken, brokje vlees ook maar die risjtkorrel echt niet.

vandaag met de fiets de stad in, brede fietsdelen zeker bij het plein van de Hemelse vrede. Alleen de auto slaat gewoon af ook al staat je licht op groen. Paar keer stoppen, ff wenne en dan gewoon blijven doortrappen ze stoppen wel. Geen vinger of toeteren. Geweldig om zo te fietsen in deze hectiek. Mao passeren we, ontiggelijk druk bij de Verboden Stad.9 miljoen fietsen in Beiijng is alleen voor de verkoop gezongen want zoveel zijn er echt niet, Den Bosch heeft er dan zeker 90 miljoen. Giga veel groepen, met petjes, ook oranje, voorop de leider met schetterende megafoon. Om het plein van de Hemelse Vrede is een heel eind. Hele brede stroken naast de 8 baans weg. In een hutong is het weer smal en heel gezoek om niet te verdwalen. Hele dag op gemak genieten van alles wat we voorbij rijden , telkens anders, echt genieten. Al weer zoveel gezien en nog maar pas aan de gang hoe houden we het vol maar we gaan er voor.

houwdoe

Anne

Hoi Peer en Nel,
Krijg nou alweer zin in vacantie-ver weg dan he-en lang.... Wat een heerlijk vooruitzicht voor jullie!!! De groeten aan die maffe Chinezen he, en geniet ze!
Dirk en Anne.

loes

Peer en Nel

Leuk om weer mee te mogen genieten.
Op deze manier maak ik een mooie reis mee,maar dan op een totaal andere manier als jullie.
Groet Loes