peer en nel naar china.reismee.nl

De rijstterrassen, ongelooflijk mooi

2 dagen Pin'An een dorpje in de befaamde rijsterrassen. Deze zijn eeuwen geleden cm voor cm aangelgd tot iets fascinerend. Nu al en dan hebben we eigelijk een beetje pech want het planten gaat pas over 14 dagen gebeuren. Van boven kijkend op die schijven met water als drakenschubben tegen de hellingen. Wandelen er tussendoor en boven langs. In de diepte ligt dan het dorpje met de hoge en langwerpige houten huizen. Her en der wordt er gewerkt, tot de knieen in de bruine modder, de kanten onkruidvrij maken, de grond omwoelen met een grote hak. 2 Uitkijkpunten, nr 2 is een pad omzoomd met stalletjes waar de vrouwen zitten met het lange haar. En dat is heel lang. Voor een euro maken ze de gitzwarte strengen los die op het hoofd zijn gewikkeld. Wordt toch wel opgedrongen en och we doen een keer mee. Meteen wordt er een tweede bijgeroepen, wat een haaibaai. Geroutineerdwikkelen ze de strenge haar los en tot op de knieen komt het, foto, lachen, mutsje op en klaar. Telkens als ze weer komen laten we een foto zie, al en dan is het over. Naar uitkijkpunt 1 is veel verder lopen, zonder kraampjes maar dwars door de velden. En dat doen we van onder uit het dorpje naar boven naar punt 1. bovenlangs naar punt 2 en weer via 1 naar beneden het dorp. Naar 2 is het veel drukker . In de ochtend tot 11:00u is het rustig en dan komen de karrevrachten chinezen het dorp. in na een best vermeoide klimbeneden vanaf de parkeerplaats.Op eigen kracht of gedragen in een draagstoel. Ook je tassen worden in manden gedragen als je er voor betaalt. Vinden het genant, vette dure camera;s en dan je fototassen in de mand en zo'n vrouwtje zeult haar eigen een bult maar ja het is inkomen. Ze gaan op en neer naar uitkijkpunt 2, wel het mooiste, linchen en tegen 16:00 u is het weer rustig. Maar weinge blijven overnachten. Aan een beekstroom liggen de huizen tegen de hellingen, kriskras verbonden met verharde paden, die heel smal zijn met een zijde vaak een diepte. Gewoon nog het dorp helemaal niet aangepast aan de hordes touristen alleen de hotels, restaurantjes verraden hiein iets. Niets voor in het donker nergens verlichting. Jammer dat in deze periode het altijd mistig is, zien de bergen niet echt goed, schimmig en dat geeft ook weer iets mystieks. De zonsopkomst kan heel spectaculair zijn alleen nu te verstrooid licht. Toch staan veel fotograven er heel vroeg voor op. Een van de hoogtepunten van deze reis.

marij

waw de rijstterrassen zijn van een overweldigende schoonheid, eigenlijk bijna abstracte kunst. Wat zien jullie toch veel van het nog authentieke China. De portretfoto's geven daar ook een prachtig beeld van. Bedankt alweer voor het delen van en veel groetjes voor jullie beiden.

Johan en Rien

het is weer smullen, zulke prachtige verhalen. Wat een indrukwekkende reis maken jullie.
En niet te vergeten de foto's, hier thuis achter de pc gaat het van oohh en aahhhh, dat moet het in het echt wel heel bijzonder zijn.
Blijf vooral genieten en laat ons nog maar lekker mee genieten!!!

wil

Wat zien jullie er prachtig uit tussen die chinezen vooral jij Nel met een heel mooi jurkje vind alleen jammer van je schoenenkeuze en Peer eindelijk een nieuw hoofddekseltje is je blauwe eindelijk gestolen .
Ben wel blij dat je nu vis lust kan ik als je terug bent een keer verrassen met een vers gevangen platte of wat er op dat moment wil bijten,kijk wel steeds uit naar jullie nieuwe verhalen ,verder jou ik het kort ik denk dat je geen tijd hebt om veel berichten te lezen .
maak het mee en geniet.

je maatje Wil

Jan en Corrie

Hallo Nel en Peer,
Wij staan helemaal klaar voor vertrek; zet de rijstwijn maar vast klaar!!! Mochten wij jullie toch niet meer "spreken"; bedankt voor de geweldige verhalen, we hebben er van genoten! We gaan nu zelf ontdekken of het allemaal wel waar is, haha. Dus tot mails vanaf ons reisblog. En geniet nog met volle teugen van de resterende dagen!!!