peer en nel naar china.reismee.nl

God schiep de aarde en als toetje het Karstgebergte

Meestal gaat men naar een exotischstrand om bij te komen van alle reisindrukken,ervaringen voor men naar huis gaat. Wij houden net zo van wentelen dus kiezen op aanraden van Marieke en Martijn Yangshuo in het Karstgebergte.Bijkomen, zijn steeds aan het 'flippen' , je raakt van het padje, wat een natuurpracht. Nel geeft me 's-avonds een breiwerkje om de volgende dag weer te kunnen 'wauwen'. Ongelooflijk als grote schuimpjes, los of aan elkaar gesmolten met ruggen liggen in lange ketens de bergen vaak tot de top begroeid met bomen. Tussen de bergketens in de vallei de rivier, de rijstvelden en gehuchtjes. Zitten nu in de Giggling Tree guesthouse, stukje buiten de stad, midden in het veld. Net gefietst en met bamboevlot terug. Straks meer daarover.

Met de boot over de Li rivier dwars door het Karstgebergte naar Yangshuo

In Guilin neem je de boot werd verteld, na een hele tijd rijden ben je eindelijk een stad uit en is dit nog eens geen grote. Voor de duidelijkheid schat ik zo in dwars door den bosch naar tilburg en dan sla je rechts af de grote weg op. De haven met heel heel veel boten, in brede rijen naast elkaar. Zo'n 60 per dag vol heen en zowat leeg terug. Maar helemaal geen hinder. Zitten op het bovendek en krijgen een plaats toegewezen aan een tafel voor 6 ppersonen, samen met een heel vriendelijk duits echtpaar. We zitten er natuurlijk nauwelijks alleen met de lunch die echt op zijn chinees opgediend wordt in talrijke schalen met allerlei vlees en groente gerechten en deelt dit met elkaar. Op de voorplecht en op het dak is volop plek en gelegenheid om op het gemak te genieten van deze schoonheid der natuur. De zon komt haast nooit door de nevel van het tropische weer. Mystiek liggen in de verte de schimmige bergkegels.In degrijze waas tekenen ze af en dichterbij worden het groenbegroeide steenmassa's. Vissersbootjes roestbakken, bamboevlotjes met koopwaar maar ook met touristen. Talrijke bochten,de brede rivier veranderd vaak in heel smal waar ternauwernood de boten elkaar passeren. Relaxte trage gang van de nauwelijks te horen boot. Graslanden met vee, een buffel zwemt traag naar de oever waar zijn familie staatte grazen. Zo komen we na 4 uur in Yangshuo. En weer een omslag, wat een drukte. Er kunnen geen taxi's bij de steigers komen. Sjouw met de rugzak en dagrugzak tussen de stalletjes door, bloedheet, er gaan duimen op als ze me zo zien. Maar dat geleur, een man maakt snel een foto van iets en meteen geld. Verziekt alweer. Geen adres in het chinees, hoe nu. En altijd komt er een oplossing, man en vrouw die vanaf de boot met ons meeoplopen helpen ons. Zij is chinese en spreekt heel goed engels. Zij belt voor een busje en eerst naar hun adres en zij legt dan de chauffeur uit waar wij naar toe moeten. Zo gaat het al de hele reis, altijd wordt het opgelost, even geduld hebben, geen paniek komt er iemand die helpt.

giggling tree

Ned echtpaar heeft een rij boerenhuisjes verbouwd tot een prachtig rustiek guesthouse. De 2 gebouwen omsluiten de smalle binnenplaats. Een terras aan de voorkant pal aan de rijstvelden. Ontvangst door uitbundig chinees meisje die ook wat ned spreekt op een aanstekelelijke manier. De trap op naar de kamer, spullen op bed en ze begitn te zingen en meteen komt een ander meisje met een bord met appeltaart en kaarsjes. Samen zingen ze 'happy birdsday' Tjee wat gebeurt er. Verrassing van Marieke en Martijn, die hebben dit geregelt. Nou Nel heeft wel een hele bijzonder verjaardag. Op de dag een liefdevol filmpje op internet van Pleun en Sjors en nu dit. Volgend jaar weer zo. Niets uitpakken eerst koffie gebak, wat is dat lekker.Tropisch benauwd maar gaan meteen stukje wandelen. Vlakbij is de Luyong rivier waar men met bamboevlotten afzakt. Gaan we morgen doen. Gaan nu eten, nee geen rijst maar patatje oorlog, echt ze hebben hier hutspot, schnitzel en natuurlijk appeltaart, maar ook de chinese keuken. Komen niets tekort. In het donker wandelen we in de avond langs de velden over een betonpad. Orkest van kikkeers en insecten. Vuurvliegjes lichten ons bij.