peer en nel naar china.reismee.nl

fascinerend tibetaanse volk

Eigelijk moet je een dichter zijn om dit onder woorden te brengen.Intense beleving. De Tibetaanse cultuur in deomgeving van het Labrang klooster.

Gister hier aangekomen na een lange reis, vliegtuig en auto. Helaas regen zodat het zicht beperkt was. De bergen en heuvels met terrasakkers, industrie,torenflats en vervallen grauwen huisjes. Goede auto's, paard en kar maar vooral de driewielers met hun tuk tuk geluid.Brede wegen, recht toe, slingerend vol gaten maar meestal strakke asfalt. langzaam stijgend naar 3000 mtr in Xiahe. In een deel bij de Labrang klooster wonen veel tibetanen tussen de Hang chinezen. Het is wel wennen, niet smerig maar niet onderhouden, wordt geveegd maar het is toch vies. Ooit gebouwd nooit meer iets aangedaan, oei schilt heel veel verven. Is het een zooitje of zijn wij zo pietluttig want hier leven ze ook. Vanmorgen om 08:00u bij het inmense klooster waar de pelgrims aan hun rondgang, de kora, zijn begonnen. Draaiend aan de gebedsmolens lopen ze de hele route, de omtrek van 3 km om het klooster. Heel indrukwekkend hoe ze dit beleven en ondergaan. Niet over nadenken, oordelen nee beleven en ondergaan, gaat rust van uit. Zien ook de pelgrims het ritueel van staan, neerknielen, liggen en weer staan, paar passen en weer opnieuw, zo enkele malen tot mischien wel helemaal rond. Ook die wat kremmig zijn ( plat voor stroeve botten en spieren) Het heet meen ik pesjonkelen. Gaan de kloostermuren binnen, grote gebouwen met daarbinne grote boudhabeelden en monniken die hun mantra' s zingen. Heel mystiek in het schaarse licht en de lucht van de yakboter. De vele monniken, de lemen huisjes, de stoepa's (vrij vertaald grote kapellen), Monniken jong en oud in hun geaden en vaak met mobieltje aan het oor. Om 11:30 komen talrijke monniken bij een groot gebouw, er wordt op schelphoorns geblazen, klaar voor een dienst waar we niet bij mogen. en terecht.

s-Middags ook de Kora gelopen, de 3 km langs de 1174 gebedsmolens (vlgs Lony planet0, een van onze mooiste wandeling, De draaiende molens, de veelzijdige kledij, tibetaans. heel traditioneel. Maar zeker de eenvoud en rust die er van af straalt. Staan vaak even stil en laten de mensen voorbij trekken. Als we rond zijn gaan we op een terasje zitten, npo ja een van de vele winkeltjes vol chines tekst en ervoor4 stoeltjes en een tafeltje. Kinderen om ons heen, en voor ons allerlei types die marktspullen kopen, zoals lange rijen 2 hands schoenen. Een kindje, rond 1 jaar, wordt naar binnen gedragen want buggies kennen ze niet. en andere kinderen passen op. Hij krijgt te eten en hoe, net als een kanariejong. Pa kauwt het vlees en voert het jong uit de krop. Ga straks thuis ook mooi doen met onze Sjors( nee anne marie nie tegensputteren ik pas op toch)

Vandaag was het warm met een bergkilte en nu ik dit zit te typpen is heet best fris half open hal, ze, kouw voeten. De tibetanen hebben niet voor niets zo'n rode wangen. Je moet er wel iets mee hebben anders hierniet zo maar naar toe gaan want dan ben je steeds aan het stressen over al die dingen die anders zijn als thuis.

ps de fotoos komen nog ( heb er wel een kuub of 4 van ),kan ze er nu niet opzetten ( internet hotel) Wel gaaf ze komen regelmatig over mijn schouder meeblieken, voor hun is dit nu ' chinees'

Anne.

Al naar 't toilet geweest in de buurt van zo'n klooster??? Ook best wel 'chocking'-smerig... Maar leuk geschreven zo op z'n brabants over China Peer! Krijg al helemaal heimwee!!!
Groet, Anne.

AnneMarie

Het is net of we er een beetje bij zijn!We krijgen er nu nog meer zin in!!
Geniet van al het moois

Fons Anneke

Lieve reizigers,

Geweldig wat kunnen we weer mee genieten van jullie reis en genieten van je schrijf stijl.
Dichten kun je nu gaan leren maar zonder je dichters talent zullen jullie het zeker ook intens beleven.
Als we het lezen denken we steeds je beleefd het tot in de toppen van de tenen en het zit vast allemaal goed opgeslagen.
Stressen?? ja vast anders als thuis voel het verschil wel wij zijn inderdaad pietluttige nederlanders alles moet tip top en als je daar leeft denk je vast waarom? hebben wij al als we in de caravan zitten.

Vanm de vorige verhalen ook erg genoten maar weinig tijd gehad om te reageren ja dat gaat zo als je yhuis bent maar we genieten er wel van.
Vandaag druk morgen weer een jaartje ouder en vandaag nog naar Harderwijk geweest begrafenis van moeder van vrienden van ons en daar ga je dan heen he.
Hebben jullie wel warme sokken mee genomen 3000 m is ook wel erg hoog daar zijn dus alle monniken en kloosters.
Heb je de reis ook goed overleefd Nel en niet zo erg als je laatste reis waar je zo veel pijn hebt gehad, maar dat zal zeker niet of was dit ook wat confotabeler.
1 week zit er al weer bijna op nog lang niet op de helft er komt nog veel moois op jullie weg en wij lezen dat wel weer.
de foto's zijn ook geweldig hoor.
Liefs van ons Fons Anneke

De Vennekes gewoon uit Hintham

GEZOCHT MET SPOED! OPPAS V.A. 8 JUNI VOOR DINSDAG. 2 GEWELDIGE KINDEREN SMACHTEN NAAR VOER UIT BORD VAN LEPEL, NIET UIT KROP

Toon v Gaal

Hoi Peer en Nel,

Na veel zoeken heb ik jullie gevonden.
Al weer veel indrukken gehad ,wij zitten mee te genieten.
Ga zo nog even door

Groetjes uit Middelrode

Francien

Wil je mijn berichtje lezen op meelpeer@live.nl
Groetjes.

wil en christa

Ha die maatjes nee ik bedoel niet de hollandse maatjesharingen , geintje moet je misschien toch even aan iets lekkers uit ons kikkerlandje denken. maar uh een vraagje na al die bami en lijst spleek je nu al een beetje chinees en ben je al een beetje geel ?
want de meeste mensen gaan toch op vakantie om een mooi kleurtje over te houden !nou over die hoogte stage ben ik niet bang het is al weer winter voor jij je boek en films straks af hebt ,we liggen wel gelijk want sinds jullie weg zijn al een keer 1 uur gefietst .
nou geniet verder maar warjoeben.
greets Wil en Christa