peer en nel naar china.reismee.nl

Chendu, het "knuffeldier" de Panda

Ga maar even door ondanks dat k.t toestenbord. Vanmorgen in de mega touristische oude stad gelopen en even gehad met die drukte. Nel zit op de veranda in de binnentuin van ons hotel, chines stijl Ming dynastie.

Chendu

Vliegen van Jiuzhaugou, overal sneeuw, ligt op 3800 mtr. Heldere hemel en wat een zicht over de West Hymelaya, echt vet. Chendu is echt heel heel groot. Maar op weg naar hotel over de brede autobanen door de voorsteden zien we op een stukje akker mannen met dorsvlegels bezig. Midden in een wijk met tibetaanse invloeden, de boedhistische monniken, winkeltjes vol 'gouden' boudha's, gebedsmolens. Taxi ( 1 euro) naar People's Park soort Vondelpark. Maar eerst ergens iets zien te eten. Totaal geen engels zeker geen menukaart en zomaar ergens aan te schuiven, geen risco hebbe nog een poos te gaan hier. En wat kun je dan het beste doen, naar boven kijken en de grote gele M zien te vinden. Hebbus bij een giga groot plein, zitten ineens in het centrum. Thuis vinden we kipnuggets karton maar hier met een knorrende maag echt heerlijk. Wandelen over het plein naar Peoples park . Zingen, godsgruwelijk vals en knetterhard, dansen er nog op ook. Groepen die thai shi doen vooral ouderen heel sereen. Dobbelspel, schaaksspelvarianten zomaar ergens op een muurtje. Alles met diepe eenvoud, rust. Niemand loopt snel alleen wij. De recreerende chinees geeft nadenken over onze haastige maatschappij

de Panda

met de taxi want anders gaat het niet, de bus gaat te laat en te veel zoeken. Ontiegelijk veel taxi's, de hoogste klasse hadden al langer een auto, nu de laatste jaren de midddenklasse hun rijbewijs, de overige gebruiken bus en taxi die echt spotgoedkoop is.Daarom zie ook nu hele mooie nieuwe auto's zonder deuken. Helemaal niet druk in het Panda centrum. En wauw we zien onze eerste 2 in alle rust, verder niemand, wat een prachtbeest, nee een knuffeldier. Zo eigenwijs als ze op hun gemak, gezeten tegen een boom, hun bamboestengels naar binnen werken. Je hoort ze genieten. Het zijn de reuze panda's. Meer hoef ik er niet over te vertellen. De fotoos zeggen meer dan genoeg. Hele morgen genoten van deze prachtdieren die helaas in het wild nagenoeg uitgestorven zijn en in het centrum met enige moeite gefokt kunnen worden. Stop ermee, duiken weer de drukte in. Gaan morgen naar Dali.

?????

Jan en Corrie

We begrijpen Nel, dat jij vandaag jarig bent (was)? Zo ja, van harte gefeliciteerd en dat je nog maar heel veel van dit soort reizen, samen met Peer, in goede gezondheid mag maken! Want wat hebben jullie het fantastisch. Zelfs ook alle weersomstandigheden in die paar weken. Maar daar hadden jullie op gerekend? Of zijn dat chinese mutsen......? Nog heel veel plezier; wij zijn ook aan het aftellen!

Feestloze vennekes

Lieve mutti, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Dikke zoen van ons allemaal X X X X

Johan en Rien

MMMM... iedere keer weer smullen van de prachtige verhalen en foto's. Jullie genieten, maar wij ook hoor, dank je wel dat wij op deze manier met jullie mee mogen.
En niet te vergeten, Nel van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
P.S. Peer, wil jij aan Nel vragen waar het muzikale bingospel is, we hebben het volgende week namelijk nodig!!!

Jan en Mieke

Nu horen we pas van de verjaardag van Nel. Proficiat. Is dit trouwens geen erg dure oplossing om een paar pilsjes uit te sparen? Een feestje is zoveel goedkoper en er wordt dan gruwelijk inhoudelijk geconverseerd. Bovendien kun je hier ook uitstekend Chinees eten krijgen. Daar hoef je echt niet zo ver van huis voor te gaan. Gr. Jan en Mieke.

frank en nel

Nel proficiat met je verjaardag en nog een hele fijne reis verder.

Marij

Allereerst voor Nel: Happy Birthday !!!
Geweldig zo tussen de autochtonen te kunnen zijn zonder al te veel westerlingen. (jammer dat jullie geen speetogen hebbben) Wat een extremen in natuur, weer en cultuur. Portetfoto's van de bevolking zijn zo mooi !! Geniet samen nog een tijdje door.

loes

Nel
Proficiat met je verjaardag,is inmiddels al voorbij,maar toch nog van harte.
Liefs Loes