peer en nel naar china.reismee.nl

taxi - bus- taxi - vliegtuig - bus - taxi oftewel Dali - Kunming - Guilin

De bus van 08:00 u volgens ons. Zij dachten 08:30u . De chauffeuse wordt zenuwachtig en begint driftig te beel en harder te rijden. Stoppen rijden weer een stukje, stoppen en meteen komt er een bus aan. Haast in de bus worden we geduwd. Ho ho jouw schuld, doe eerst de hoes om de rugzak en stap in. In een bijna volle bus beginnen we aan de goed 320 km reis. Naast me zit een vrouw en haar leer ik een sudoku oplossen. Spreekt weinig engels kent wel de getallen in ieder geval tot 9. Geef haar er eentje en verwoed begint ze er aan, de bovenste rij is al snel ingevuld en na een uur begint ze met haar hoofd te schudden. Nee het klopt niet echt. Geef haar er enkele voor thuis mee. Mooi toch. Kunming lijkt ons een vervuilde stad, stappen uit bij een klein busstation waar we meteen besprongen worden door mensen die vervoer aanbieden als taxi. Stappen in een reguliere en na een lange rit door deze inmens grote stad komen we op het vliegveld voor goed 3 euro. Na 4 uur wachten, zonder enige verveling, verlaten we Kunming en in het donker landen we op Guilin. Met de bus naar de stad. De eerste stop uitstappen maken ze ons duidelijk. Doen we en staan ergens langs de weg in weereenhele grote stad. Meteen weer die horzels, een man laat Nel een briefje van 30 (3 euro ) zien, dat is de prijs. Negeren hem en stappen weer in een taxi met meter. Na ongeveer een kwartier stappen we bij het hotel uit en rekenen 0,70 cent af. Weer een totale ommekeer, van een knus, gezellig guesthous in een voor ons heel groot hotel met veel marmer, kil, zakelijk. Grote kamer met zicht op de zijtak van de Li rivier die we over enkele dagen bevaren naar Yuantzhou.