peer en nel naar china.reismee.nl

Giggling tree mooi stekje in het Karstgebergte

De weergoden zijn ons goed gezind. Juni begint de regentijd, ze hebben netjes gewacht tot we weggaan. De hele nacht en nu de hele morgen algestage loodrechteregen, die de benauwdheid wegneemt maar waar jeeven nat van wordt. Tropische buien, kort en hevig? Nou deze is lang en traag. Giggling Tree heeft veel knusse lokaaltjes om te vertoeven, zitten nu in de tuin, getik op het dak,kringen in het rijstveld. Weekend was feest voor de Chinezen, het Drakenfeest. Nou ze hadden de zondag er een paar blikken van opengetrokken. Nondeknetter wat unne broelie bij de uitstapplaats bij de brug en bij Moonhil. Wat een een gat in het gesteent niet te weeg brengt en het is nog per ongeluk ontstaan door de natuur. Hele vloot bamboevlotten die aanmeren, weer opgeladen worden en terug naar startpunt vlakbij Giggling Tree. De uitbundige chinees op het water. Op een terras genieten we ervan. Lange sliert bussen, auto's en vooral fietsen en deelectroscooters richting Moonhill. Het beroemde gat, de moddergrotten, groentetuinen, watergrotten, hele rimram fietsen we voorbij.Een veldweg in, door de vergetelheid. 80-20 regel is nu 99-1 regel. Stoffige keienpad, langs de bebouwde perceeltjes, elke plekje wordt benut. De bevloeingskanaaltjes van klei of beton. Stille gehuchtjes, vierkante huizen waar de deuren open staan. Een koe loopt er niets kapot binnen, kale donkere ruimte, bank, aanrecht of wat er op lijkt en vaak de moter midden in de herd. Volluk roepen we en de winkelier komt langzaam uit zijn slaap. Drinken hier fles vruchtenyoghurt, nergens iets te eten gezien. Nel de hongerklop, het is vies, heel vies benauwd. Zelfs onze bril zweet en die hoeft toch niet veel te doen. Missen in een dorp een afslag,waren te veel aan het kijken hoe hier buiten in een steegje het vlees zo op tafels uitgestald ligt. Twijffelen wel of er een weg was want de kaart deugt niet zo. Roepen paar keer Yangshou en altijd reageert er wel iemand die begint dan te vertellen en gelukkig ook te wijzen waarheen. Helaas laatste stuk over de brede weg. Terrasje pitsstop. Een auto stop, 2 jongetjes stappen uit, moeder vraagt of ze met Nel op de foto mogen. Nel krijgt een prachtige lotusbloem en een stralende familie rijdt even later weer weg.

Lichtshow

De art director van de openingsceremonie OplympischeSpelen heeft hier ook een schouwspel getoverd. Openluchttheater aan de rivier de LI. De bergen prachtig uitgelicht, de artiesten op de bamboevlotten met hun spel met de lange rode doeken die in en uit het water getrokken worden. Maar vooral het klapstuk op het einde, alle artiesten, als skeletten verlicht, over het water in strakke lange strakke rij bewegen. Heel bijzonder. Maar waarom houden die klote chinezen hun waffel niet tijdens dit spektakle, blijven ze niet zitten tot het afgelopen is en dan een dendernd verdiend applaus. Nee zitte te sms'en, blijven kwetteren en lopen gewoon aan. Gelukkig blijven ze wel zitten als ze tig gigabytes aan beeldmateriaal verslinden.

Yangshou

Gister naar de stad, half uur fietsen. Belangrijkste en drukste straat is de Weststreet. De oude vierkante winkeltjes, zeg maar kamertjes propvol worden afgewisseld met moderne winkels, zelfde oppervlaktemet westerse kleding maar ook de westerse keiharde beats. Grote overdekte markt waar je als dierenvriend beter niet kunt komen, een doordringende meur. Ernaast de talrijke groente en fruithandel. Maar ook op straat zitten ze met wat twijgjes, busseltjes groente, stukjes hout geduldig te wachten op klanten. Helemaal verbaasd als we door de geopende deur de tandarts voorovergebogen C4L3 zien boren. De wachtenden zitten achter hem en de patient in vol aangezicht de bek wagenwijd open, zonder geluid. In de touristenstraat barstenvol winkeltjes onze souvernirs. Vandaag geen rijst maar de Mac met zijn friet en mcflurrie.

Epiloog

We gaan nog een keer sweet and souweer of fried rice eten hier in de Giggling Tree en dan met de taxi naar Guillin waar we vanavond naar Gouanzou vliegen. En dan naar huis.

Iedereen bedankt voor de fijne reacties op ons reisblog, de hartelijke mailtjes.

Wij hebben een topreis gehad!!!!!!!!!

houwdoe peer en nel

mike kerstens

Hallo wereldreizigers,

Het is jullie wederom gelukt! Foto's indrukwekkend en steeds minder spelfouten in de reisverslagen (!!) Ik heb mijn abonnement op National Geographic maar weer opgezegd. Goede terugreis gewenst.

wil

wacht nou nog heel even om je verhalen te horen want die zullen er nog genoeg zijn ,die jullie hebben meegemaakt , peer je hebt ons goed bezig gehouden met jullie belevingen en foto´s, en films want die hebben we nog tegoed.
groetjes en wel thuis.

anne en dirk

Hoi Nel en Peer, effe geleden weer, zitten zelf nu in Spanje en niet zo´n geluk met het weer tot nu toe. Ook tropische buien in het land van de ¨Sol¨. Maar klinkt goed weer dat verhaal van jullie! Uit alle verhalen die ik gelezen heb blijkt wel dat jullie genieten!!! Weet niet hoelang jullie nog rondfietsen-struinen-bussen-en vliegen door China, maar nog veel reisplezier toegewenst!
Groetjes.